martes, 22 de noviembre de 2005

22 de novembre de 1905-L’acudit del Cu-Cut!

Aquest matí he anat al quiosc i he comprovat que la polèmica està servida entre la premsa republicana i la regionalista. A simple vista, el que més m’ha cridat l’atenció era l’acudit de Joan Llaverias a la portada de la revista ¡Cu-Cut!. Quan m’he detingut a fullejar-la, el quiosquer m’ha informat: “És un número monogràfic sobre la qüestió del Banquet i el que va passar l’altra nit”. Certament, un valor afegit que ha augmentat les meves ganes aferrissades d’endur-me la revista cap a casa. El número presentava 16 pàgines, i a la número 742 m’he trobat un ocurrent acudit firmat per Joan Garcia Junceda: 

L’acudit mostra el diàleg entre un oficial de cavalleria i un personatge civil, que amaga un cos gras sota un misteriós abric; el civil porta la mà dins la butxaca, de la qual surt alguna cosa semblant a un bastó cap per amunt. Al darrere es veuen unes quinze figures d’homes ben vestits que estan a punt de passar sota un arc que diu “..TÓN CONDAL”. Per si quedava algun dubte sobre la intenció de Joan Garcia Junceda, el que pretén és ridiculitzar la mala imatge de l’exèrcit espanyol. I no ho fa de manera més ocurrent que incloent la “Victòria”, un terme negat  a tothom i del qual ens hem apropiat els catalanistes per uns dies.

22 de novembre de 1905, Barcelona
Narcís Oller

No hay comentarios:

Publicar un comentario